Tuesday, December 22, 2009

«Συγγνώμη» με βολές στους πρώην

  • ΤΕΜΠΗ: ΟΙ ΣΤΕΡΕΩΣΕΙΣ ΒΡΑΧΩΝ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΤΟΝΙΣΕ Ο Δ. ΡΕΠΠΑΣ * ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΤΟ «ΓΙΑΤΙ»

Συγγνώμη από τους πολίτες που, μετά τις κατολισθήσεις, ταλαιπωρούνται στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο ύψος των Τεμπών ζήτησε χθες ο υπουργός Υποδομών από το βήμα της Βουλής. «Αντιλαμβανόμενοι τον κίνδυνο, που είναι από πολύ καιρό γνωστός, είχαμε κλείσει τον δρόμο.

Η εθνική οδός στα Τέμπη κατόπιν κατολισθήσεων

Η εθνική οδός στα Τέμπη κατόπιν κατολισθήσεων

Αν δεν το είχαμε κάνει, ίσως να θρηνούσαμε εκατόμβη», υπογράμμισε με νόημα ο Δημήτρης Ρέππας, επιρρίπτοντας εμμέσως ευθύνες στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου. «Γιατί έπρεπε να φθάσουμε στο και πέντε», αναρωτήθηκε και σημείωσε πως οι επεμβάσεις για τη στερέωση των βράχων έπρεπε να γίνουν την κατάλληλη εποχή, όχι σε περιόδους γιορτών και χιονοπτώσεων. «Και εδώ θα κάνουμε το χρέος μας», διαβεβαίωσε και υποσχέθηκε για άλλη μια φορά πως ο εθνικός δρόμος θα επαναλειτουργήσει μόνον αν διασφαλιστούν οι εγγυήσεις ότι θα είναι 100% ασφαλής.

Τα βράχια στα στενά των Τεμπών είναι σχεδόν κατακόρυφα, με μεγάλες διαβρώσεις, με αποτέλεσμα στον δρόμο, που έχει κατασκευαστεί το 1962, να έχουν σημειωθεί κατολισθήσεις άλλες δύο φορές, το 1977 και το 1990, ενώ είναι συχνό φαινόμενο οι πτώσεις χωμάτων και τμημάτων του πετρώματος. «Τόσα χρόνια παίζαμε κορόνα-γράμματα», είπε χαρακτηριστικά στην «Ε» ένας από τους κορυφαίους εδαφοτεχνικούς που επισκέφθηκε την περιοχή την Κυριακή.

Χθες έγινε η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής των ειδικών που συγκροτήθηκε στο Τεχνικό Επιμελητήριο και αποτελείται από τους καθηγητές του Πολυτεχνείου Γ. Γκαζέτα, Π. Μαρίνο, Γ. Τσαμπάο και Δ. Ρόζο, καθώς και τον γεωτεχνικό Σπ. Καβουνίδη. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι απόψεις διχάστηκαν ως προς τα αίτια της κατολίσθησης, η οποία -όπως τονίστηκε- δεν ήταν μεγάλη, αλλά ξεκίνησε από μεγάλο ύψος. Στην πορεία της παρέσυρε και άλλους όγκους και κόπηκε σε δύο κομμάτια στην πρόσκρουση στο οδόστρωμα. Σημείο αιχμής αποτελεί η άργιλος, ένα μαλακό υλικό που εντοπίζεται στους όγκους των κατολισθήσεων.

Ορισμένοι επιστήμονες θεωρούν ότι είναι η βασική αιτία της κατολίσθησης, ενώ άλλοι ότι παρασύρθηκε από τα βράχια κατά την πτώση. Επιβεβαιώνεται ότι για την κατασκευή των σηράγγων της νέας εθνικής οδού, σε απόσταση περίπου 500 μέτρων, έγινε χρήση φουρνέλων περίπου μία ώρα πριν από την κατολίσθηση.

Αναμένονται οι καταγραφές των επιταχυνσιογράφων που έχουν τοποθετηθεί στην ευρύτερη περιοχή του εργοταξίου, για να σχηματιστεί ολοκληρωμένη εικόνα. Θεωρείται πάντως ότι η έκρηξη δεν επηρέασε την κατολίσθηση, που φαίνεται να οφείλεται κυρίως στην έντονη βροχόπτωση.

Στο πρώτο πόρισμα της επιτροπής του ΤΕΕ τονίζεται ότι:

* Είχε προβλεφθεί η τοποθέτηση δικτυωμάτων αναχαίτισης, αλλά δεν θα μπορούσαν να συγκρατήσουν τον συγκεκριμένο ογκόλιθο.

* Θα υπάρχει πάντα μικρή πιθανότητα πτώσης βράχων, ακόμη και αν ληφθούν μέτρα προστασίας.

* Να εξεταστεί η αξιοποίηση της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής για να κινούνται τα οχήματα εκτός της επικίνδυνης ζώνης. *

No comments: