Thursday, October 23, 2008

«Πυλώνας» καπιταλιστικής ανάπτυξης

Βλέποντας την πολιτιστική κληρονομιά και τα πολιτιστικά δρώμενα της βόρειας Ελλάδας ως ένα νέο χώρο «αγοράς», με τον οποίο θα μπορούν να συνδεθούν τα οικονομικά συμφέροντα και η οικονομική δραστηριότητα της βιομηχανίας του τουρισμού, εκπρόσωποι των πολιτιστικών οργανισμών της βορείου Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης - όπως τα τρία κρατικά μουσεία της πόλης αρχαιολογικό, βυζαντινό, σύγχρονης τέχνης - επιχειρηματίες και τοπικοί παράγοντες πραγματοποίησαν ημερίδα στη Θεσσαλονίκη με θέμα τον «πολιτιστικό τουρισμό».

Η συζήτηση αυτή, που ανοίγει και στην Ελλάδα, περιστράφηκε γύρω από την υπό διαμόρφωση «παγκόσμια και εγχώρια αγορά του πολιτισμού», και τις «προκλήσεις» που παρουσιάζονται στον τομέα αυτό. Ο «πολιτιστικός τουρισμός» παρουσιάστηκε ως «πυλώνας ανάπτυξης» στο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Παρουσιάστηκε, δηλαδή, η βόρεια Ελλάδα και ειδικά η Θεσσαλονίκη ως κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου μπορεί να αναπτυχθεί δίκτυο «εναλλακτικού πολιτιστικού τουρισμού» προς όφελος των εμπλεκόμενων οικονομικών συμφερόντων (τουριστικές επιχειρήσεις, εκδοτικοί οίκοι κ.ά.). Οπως επισημάνθηκε, αυτό μπορεί να γίνει στη βάση των αρχών του «τουριστικού μάρκετινγκ». Για παράδειγμα, ο Ε. Χρήστου, επ. καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνει αντικείμενο της πολιτιστικής «αγοράς», το «όφελος» και η «εμπειρία» των πολιτιστικών «προϊόντων». «Οφελος» που μπορεί να προκύψει από την όσο το δυνατόν ευρύτερη χρήση τόσο των μνημείων, όσο και του σύγχρονου πολιτισμού (π.χ. μουσική).

Οι δε εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας, όπως ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Θεσσαλονίκης κ. Γάκης (παράταξη Β. Παπαγεωργόπουλου) και ο επιχειρηματίας τουριστικός πράκτορας και πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Μ. Ζορπίδης (δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη του Β. Παπαγεωργόπουλου) είναι ...έτοιμοι να υλοποιήσουν μια τέτοια πολιτική. Μάλιστα, παρουσίασαν ο καθένας με το δικό του ...«πολιτισμικό κριτήριο» ως «ακμάζων πολιτισμό», το «τσουβάλιασμα» και την εμπορευματοποίηση των πολιτιστικών δρώμενων της πόλης. Και, φυσικά, παρουσίασαν ως «λύση» την «καραμέλα» της «μητροπολιτικής διακυβέρνησης» της Θεσσαλονίκης...

No comments: