Saturday, October 25, 2008

Αναζητήστε τον μύθο στη Θεσσαλονίκη

Της Γιωτας Μυρτσιωτη, Η Καθημερινή, 24/10/2008

Η Θεσσαλονίκη δεν υπήρξε ποτέ προορισμός μαζικού τουρισμού παρ' όλο που η ιδιομορφία της πόλης και το πολιτιστικό της απόθεμα στο παλίμψηστο κέντρο και περιμετρικά αυτής (69 προϊστορικοί και κλασικοί οικισμοί) είναι αρκετά να διαμορφώσουν έναν ελκυστικό τόπο.

Οι μεμονωμένες δράσεις μουσείων και πολιτιστικών ιδρυμάτων, καθώς και οι αποσπασματικές κατά καιρούς επεμβάσεις (αρχαιολογικοί περίπατοι, λίφτινγκ μνημείων, κτιρίων) φαίνεται πως δεν επαρκούν για τη δημιουργία αναγνωρίσιμης πολιτιστικής «ταυτότητας».

Τα τελευταία χρόνια οι προτάσεις για μια ευαίσθητη διαχείριση αυτού του πολιτισμικού μεγέθους με ενιαίο σχεδιασμό και κοινή δράση αρχών ολοένα αυξάνονται. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται πλέον ενεργά και τρία από τα βασικά μουσεία της πόλης (Αρχαιολογικό, Βυζαντινό και Μακεδονικό Συγχρονης Τεχνης) τα οποία συμπράττοντας άνοιξαν χθες έναν ευρύ διάλογο για τον «Πολιτιστικό Τουρισμό».

Ακούστηκαν πολλά στην ημερίδα, από ευχολόγια και φανταστικά σενάρια ως ρεαλιστικές πρωτοποριακές δράσεις, αλλά και θλιβερές διαπιστώσεις για μια πόλη που «επιβιώνει με την αδράνειά της», με υποβαθμισμένη παροχή υπηρεσιών (το γραφείο του ΕΟΤ είναι κρυμμένο) και ακατάλληλη σήμανση, με «μνημεία παρεμπιπτόντως δίπλα στα καφέ» και τριτοκοσμικές εικόνες σε κεντρικά της σημεία.

Η αισιοδοξία ωστόσο ήταν διάχυτη και οι επισημάνσεις καίριες προς την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης ως πολιτιστικού προορισμού:

«Η πόλη έχει τις προϋποθέσεις, διαθέτει πλεονεκτήματα και θέλγητρα για μια βιώσιμη διαχείριση. Διαθέτει μια «προίκα» που κατασπαταλάται κι όμως αντέχει ακόμη (Βίλμα Χαστάογλου-Μαρτινίδη, καθηγήτρια αρχιτεκτονικής ΑΠΘ).

«Από την κοινωνία της πληροφορίας περάσαμε στην εποχή των εμπειριών. Το προϊόν είναι κατ' εξοχήν εμπειρία που πρέπει να διαμορφωθεί με βάση αυτό που επιθυμούν οι επισκέπτες (δρ Ευ. Χρήστου, καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστημίου Αιγαίου)

«Ο ενεργητικός τουρίστας σήμερα αναζητεί ολοένα και περισσότερο ουσιαστικές και πολύπλευρες εμπειρίες, ισχυρά συναισθήματα και συγκίνηση. Μ' άλλα λόγια, πίσω από κάθε προορισμό ψάχνουν πλέον ένα «μύθο» κι αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο στη διαμόρφωση της θετικής εικόνας του προορισμού στη διεθνή αγορά (δρ Αναστασία Τούρτα, διευθύντρια ΜΒΠ).

Ενα μύθο - ένα φανταστικό σενάριο, ιδανικό για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος επιλέξαμε από αυτή τη συνεύρεση ανθρώπων που νοιάζονται και εργάζονται με πάθος για την πόλη.

No comments: