Sunday, January 10, 2010

Αντί για μητροπολιτικό πάρκο, συστηματική «σαλαμοποίηση»

Θα μπορούσε να είναι το πάρκο με τη δυναμικότερη παρουσία στη ζωή των κατοίκων του κέντρου της Αθήνας. Αντ’ αυτού, μια τεράστια έκταση στου Γουδή χρησιμοποιείται ως «απόθεμα» χώρου, που «σαλαμοποιείται» ανάλογα με τις προθέσεις της κάθε κυβέρνησης. Γι’ αυτό και η θέσπισή του με νόμο αναβάλλεται συνεχώς επί 16 χρόνια, παρά τις... δηλώσεις συμπαράστασης των εκάστοτε υπουργών ΠΕΧΩΔΕ.

Το Πάρκο Γουδή θα μπορούσε θα λειτουργεί ως ο προορισμός αναψυχής ενός μεγάλου τμήματος των κατοίκων των κεντρικών δήμων της Αθήνας (όπως λειτουργούν σε τοπικό επίπεδο λ.χ. τα άλση Βεΐκου και Φιλαδέλφειας). Ομως, η δημιουργία πάρκου στα 965 στρέμματα της έκτασης στου Γουδή παραμένει στα χαρτιά.

Παρότι προβλέφθηκε με νόμο ήδη από το 1977 (ν.732/77), παρότι προβλεπόταν από το πρώτο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας (ν.1515/85) και εξαγγέλθηκε ήδη από το 1994 από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ. Και παρά τις δύο επιστημονικές μελέτες που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια, δίνοντας σοβαρές προτάσεις για το μέλλον του χώρου: η πρώτη για τη δημιουργία του Ασκληπιείου Πάρκου και η δεύτερη για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή.

Ο λόγος ήταν απλός: στα χρόνια που μεσολάβησαν το Πάρκο Γουδή τεμαχιζόταν συστηματικά. Ενα τμήμα του ελεύθερου χώρου μετατράπηκε σε Αλσος Ελληνικού Στρατού, ενώ τμήματά του παραχωρήθηκαν για τη δημιουργία ή την επέκταση νοσοκομείων, για τη δημιουργία δημοτικών αθλητικών εγκαταστάσεων (ένα διάστημα προτάθηκε ακόμα και για τη μεταφορά του γηπέδου της ΠΑΕ Παναθηναϊκός!).

Η πιο «κραυγαλέα» παρέμβαση των τελευταίων ετών ήταν η χωροθέτηση του κλειστού γηπέδου Μπάντμιντον (25 στρέμματα) και η μετατροπή του από προσωρινή, λυόμενη εγκατάσταση σε μόνιμη. Με τον τρόπο αυτό μεθοδεύτηκε η ανέγερση ενός ιδιωτικού ψυχαγωγικού χώρου μέσα στην «καρδιά» του πάρκου (κάτι που θα ήταν αδύνατο υπό άλλες συνθήκες, λόγω αντιδράσεων), αφαιρώντας πολύτιμο χώρο και οδηγώντας τα Ι.Χ. των θεατών στο εσωτερικό του Γουδή.

Και ελικοδρόμιο

Στα χρόνια που ακολούθησαν οι εξελίξεις ήταν μόνο αρνητικές. Η δυσμενέστερη ήταν το 2008, όταν αποφασίστηκε η ανέγερση κτιρίου 28.000 τ.μ. (με κάλυψη 4.500 τ.μ. και ύψος 27 μέτρα, ενώ το ανώτατο στην περιοχή είναι τα 17 μέτρα), με δρόμους και ελικοδρόμιο, πιθανότατα για λογαριασμό της αστυνομίας. Η υπογραφή από το ΥΠΕΧΩΔΕ του νόμου άφησε έκθετο το υπουργείο, το οποίο μέχρι τότε σε επερωτήσεις βουλευτών σταθερά υποστήριζε ότι μοναδικό πρόσκομμα στην ανακήρυξη ολόκληρης της περιοχής σε μητροπολιτικό πάρκο είναι οι αντιρρήσεις του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, που φέρεται ως ο ιδιοκτήτης μεγάλου τμήματος του χώρου.

Λίγο πριν από την αποχώρησή της από την εξουσία, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου «θυμήθηκε» το πάρκο και προέβλεψε τη δημιουργία του μέσα από το νέο προεδρικό διάταγμα για τον Υμηττό, χωρίς όμως να ορίζει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και προβλέποντας τη δημιουργία συγκροτήματος υπόγειων γκαράζ...

Iστορία 31 ετών

1977

Παραχωρούνται τα 950 στρ. τα οποία διαχειρίζονταν οι Eνοπλες Δυνάμεις στο κέντρο της περιοχής, για χώρο πρασίνου.

1985

Xαρακτηρίζεται περιοχή πρασίνου και αναψυχής από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Aθήνας.

1994

O υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. K. Λαλιώτης, εξαγγέλλει τη δημιουργία του «Aσκληπιείου Πάρκου»

1997

Aνατίθεται από τον Oργανισμό της Aθήνας στο EMΠ μελέτη για τη δημιουργία Mητροπολιτικού Πάρκου. Δεν θεσπίστηκε.

2004

Το γήπεδο Mπάντμιντον ολοκληρώνονται σε έκταση 22,5 στρ. στην «καρδιά» του πάρκου. Αργότερα εκχωρούνται για 30 χρόνια σε ιδιώτη για τη λειτουργία χώρου ψυχαγωγίας.

2008

Εγκρίνεται η ανέγερση κτιρίου 28.000 τ.μ. για τις ανάγκες της αστυνομίας. Μέχρι στιγμής δεν έχει υλοποιηθεί.

  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 10 Iανoυαρίου 2010

No comments: