Saturday, January 9, 2010

Το Ελληνικό δεν θα γίνει ποτέ το Χάιντ Παρκ της Ευρώπης


Θα ήταν «το μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης», δύο φορές μεγαλύτερο από το Χάιντ Παρκ του Λονδίνου, μιάμιση φορά μεγαλύτερο από το Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης! Αλλά, ακριβώς εννέα χρόνια μετά τις ανακοινώσεις του τότε πρωθυπουργού κ. Κώστα Σημίτη (και 15 χρόνια αφότου αποφασίστηκε η μεταφορά του αεροδρομίου στα Σπάτα), το Ελληνικό παραμένει ένα εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο και όπως όλα δείχνουν, θα παραμείνει έτσι για αρκετά ακόμα χρόνια.

Το αεροδρόμιο στο Ελληνικό δημιουργήθηκε το 1938 και έκλεισε το 2001. Η πρώτη επιστημονική προσέγγιση για την επαύριο του αεροδρομίου. Στο μεταξύ, το Ελληνικό μετατράπηκε σε Ολυμπιακό πόλο με τη δημιουργία έξι γηπέδων (κανόε καγιάκ σλάλομ, μπέιζμπολ, σόφτμπολ, χόκεϊ, μπάσκετ, ξιφασκία) που κατέλαβαν 783 στρέμματα προς την πλευρά του Αλίμου. Κατόπιν προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός, ο οποίος ανέδειξε την κυρίαρχη πρόταση το 2004. Η τελική μελέτη παρουσιάστηκε δύο χρόνια αργότερα και το 2007 δόθηκε στους φορείς για διαβούλευση. «Πιστεύω ότι οι πρόδρομες εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν μέσα στο 2008, ωστόσο μην το παίρνετε τοις μετρητοίς», ανέφερε τότε... προφητικά ο κ. Γιώργος Σουφλιάς.

Στην πραγματικότητα, το μόνο που συνέβη από το 2001 στο Ελληνικό ήταν ο τεμαχισμός του χώρου για τη δημιουργία των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων. Τίποτα δεν έχει συμβεί για τη δημιουργία του πάρκου - ούτε καν η θέσπισή του. Οι πιο πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν την τύχη του Ελληνικού είναι οι εξής:

- Ο ΥΠΕΧΩΔΕ σχεδίαζε τη δημιουργία μεγάλου κόμβου της Αττικής Οδού στη βορειοδυτική πλευρά του πάρκου. Τα σχέδια συνάντησαν μεγάλες αντιδράσεις. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υποσχέθηκε ότι θα επανεξεταστούν.

- Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ) και ο δήμος Ελληνικού προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της υπουργικής απόφασης, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για τη μετατροπή του Ολυμπιακού γηπέδου κανόε καγιάκ σλάλομ σε «υδροπάρκο» με ψυχαγωγικές και εμπορικές χρήσεις. Οπως υποστηρίζουν ο ΔΣΑ και ο δήμος Ελληνικού, η αλλαγή χρήσης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων αντίκειται στο Σύνταγμα, καθώς η θέσπιση ειδικών πολεοδομικών/χωροταξικών ρυθμίσεων με νόμο επιτρέπεται μόνο σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης. Επιπλέον, ο σχεδιασμός αυτός έχει σοβαρές επιπτώσεις στο οικιστικό περιβάλλον και στην ποιότητα της ζωής των κατοίκων της πόλεως των Αθηνών. Η εκδίκαση της υπόθεσης εκκρεμεί.

- Στα τέλη Νοεμβρίου συζητήθηκε στο Δ΄ τμήμα του ΣτΕ προσφυγή της αερολέσχης Ελληνικού ενάντια στην κατάργηση των αεροπορικών εγκαταστάσεων στο Ελληνικό, ωστόσο δεν έχει εκδοθεί απόφαση. Αν η προσφυγή γίνει δεκτή, τότε ανοίγει ο δρόμος... για την επαναχρησιμοποίηση τμήματος του Ελληνικού ως αεροδρόμιο για μικρά αεροσκάφη, θέτοντας σε κίνδυνο οποιαδήποτε προοπτική για ένα «πράσινο» Ελληνικό.

- Oι δήμαρχοι Ελληνικού, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Αλίμου εξακολουθούν να ζητούν τη δημιουργία ενιαίου χώρου πρασίνου στο Ελληνικό. Μάλιστα ανέθεσαν στο ΕΜΠ τη μελέτη νέας πρότασης, μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη.

H περιπέτεια

1938

Αρχίζει τη λειτουργία του το αεροδρόμιο στο Ελληνικό

1995

Αποφασίζεται η μεταφορά του αεροδρομίου στα Σπάτα. Ανατίθεται μελέτη στο ΕΜΠ για την αξιοποίηση του χώρου, η οποία προτείνει τη δημιουργία πάρκου.

2001

Το αεροδρόμιο στο Ελληνικό κλείνει. Εξαγγέλλεται η μετατροπή του χώρου στο «μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης» από τον πρωθυπουργό. Προκηρύσσεται διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός

2004

Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα του διαγωνισμού. Ολοκληρώνεται η δημιουργία πέντε ολυμπιακών γηπέδων, σε έκταση 783 στρεμμ.

2007

Η τελική αρχιτεκτονική μελέτη για τη δημιουργία του πάρκου δίνεται για διαβούλευση. Η διαδικασία ουδέποτε ολοκληρώθηκε.

  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 10 Iανoυαρίου 2010

No comments: