Saturday, April 17, 2010

Η ηφαιστειακή τέφρα παρέλυσε την Ευρώπη



Τη μαζικότερη ματαίωση πτήσεων που έχει σημειωθεί έως σήμερα στην Ευρώπη προκαλεί η τέφρα από ηφαίστειο στην Ισλανδία, τα τελευταία 24ωρα. Αργά χθες το απόγευμα, η βρετανική μετεωρολογική υπηρεσία ανακοίνωσε ότι το νέφος κινείται νοτίως προς την Ελλάδα.


Xάος στην Ευρώπη εξαιτίας της ηφαιστειακής τέφρας

  • Παρέλυσαν τα αεροδρόμια – Ματαιώσεις πτήσεων και στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

AFP, A.P., Reuters

ΛΟΝΔΙΝΟ. Ταλαιπωρία χωρίς τέλος για δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο που παραμένουν καθηλωμένοι στα αεροδρόμια εξαιτίας της ηφαιστειακής τέφρας η οποία καλύπτει τις τελευταίες ημέρες Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, επιβάλλοντας τη ματαίωση χιλιάδων πτήσεων.

Χθες, για ακόμα μία ημέρα, οι ευρωπαϊκές εναέριες συγκοινωνίες είχαν παραδοθεί στο χάος. Οπως, μάλιστα, επισημαίνουν οι ειδικοί, η διακοπή των πτήσεων είναι η μαζικότερη έως σήμερα στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο εναέριος χώρος της Γερμανίας και της Βρετανίας θα παρέμενε κλειστός τουλάχιστον έως τα μεσάνυχτα Σαββάτου προς Κυριακή, ενώ και χθες το απόγευμα παρέμεναν σε ισχύ οι απαγορεύσεις πτήσεων σε Βέλγιο, Γαλλία και Ελβετία. Μάλιστα, τα αεροδρόμια του Παρισιού θα παραμείνουν κλειστά έως τη Δευτέρα. Απαγόρευση πτήσεων επιβλήθηκε και στη Βόρεια Ιταλία, όπου χθες το απόγευμα έκλεισαν τα αεροδρόμια του Μιλάνου και της Βενετίας. Επίσης, ο εναέριος χώρος της Δανίας και της Φινλανδίας παρέμεινε και το Σάββατο κλειστός, ενώ Νορβηγία και Σουηδία ανακοίνωσαν το Σάββατο ότι θα επαναλειτουργούσαν τα αεροδρόμια στον απώτατο βορρά, καθώς το νέφος ηφαιστειακής τέφρας μετακινείται προς το νότο. Ωστόσο, η απαγόρευση πτήσεων στις κεντρικές περιοχές και στο νότο δεν πρόκειται να αρθεί πριν από το απόγευμα της σημερινής ημέρας.

Η Σερβία επέβαλε απαγόρευση των πτήσεων σε ένα μικρό τμήμα του εναέριου χώρου της στον βορρά, αλλά σύμφωνα με αξιωματούχους η απαγόρευση επρόκειτο να επεκταθεί και στο νότο.

Νωρίς χθες το απόγευμα και η Ρουμανία, η Σλοβενία και η Κροατία επέβαλαν πλήρη απαγόρευση πτήσεων στον εναέριο χώρο τους. Οσον αφορά στην Ελλάδα, τα τελευταία εικοσιτετράωρα έχουν ματαιωθεί 180 πτήσεις από το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» προς προορισμούς στις «νεφόπληκτες περιοχές», ενώ αργά χθες το απόγευμα ήταν σε εξέλιξη συσκέψεις των αρμοδίων, με τη συμμετοχή μετεωρολόγων, για το ενδεχόμενο απαγόρευσης πτήσεων και στον ελληνικό εναέριο χώρο. Ανάλογες απαγορεύσεις πτήσεων επέβαλαν η Λευκορωσία και η Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό φορέα ελέγχου πτήσεων (Eurocontrol), το Σάββατο ματαιώθηκαν περί τις δεκαέξι χιλιάδες πτήσεις σε Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, ενώ μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου εξακολουθούσαν να πραγματοποιούνται κανονικά οι πτήσεις από τα αεροδρόμια της Νότιας Ευρώπης.

Η απόλυτη παράλυση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αναμενόταν να επηρεάσει και τις αφίξεις ξένων ηγετών στην Πολωνία, όπου σήμερα πραγματοποιείται η κηδεία του προέδρου Λεχ Κατσίνσκι και της συζύγου του Μαρίας, οι οποίοι σκοτώθηκαν το περασμένο Σάββατο σε αεροπορικό δυστύχημα κοντά στο αεροδρόμιο του Σμολένσκ στη Ρωσία.

Και η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ, η οποία επέστρεψε στη Γηραιά Ηπείρο από τις ΗΠΑ, αναγκάστηκε να προσγειωθεί στη Λισσαβώνα, όπου και πέρασε το βράδυ της Παρασκευής. Το Σάββατο επρόκειτο να μεταβεί αεροπορικώς στη Ρώμη, χωρίς, ωστόσο, να καταστεί γνωστό πότε θα καταφέρει να προσεγγίσει το Βερολίνο.

Η αισιοδοξία σχετικά με το τι πρόκειται να συμβεί στο εγγύς μέλλον θα πρέπει να είναι μάλλον συγκρατημένη, καθώς, σύμφωνα με τη Μετεωρολογική Υπηρεσία της Ισλανδίας, η ηφαιστειακή τέφρα θα εξακολουθήσει να υπερίπταται πάνω από την Ευρώπη επί τουλάχιστον τέσσερις με πέντε ημέρες.

Τέλος, Ισλανδοί επιστήμονες προειδοποίησαν χθες ότι η δραστηριότητα του ηφαιστείου –η έκρηξη του οποίου προκάλεσε το χάος στις αερομεταφορές της Ευρώπης– μοιάζει να εντείνεται.

Ωστόσο, αναμένεται να βελτιωθεί η ορατότητα λόγω των βορείων ανέμων που επικρατούν στην περιοχή έτσι ώστε να καταστεί δυνατή μία από αέρος επιθεώρηση του ηφαιστείου। Οι ειδικοί επιθυμούν να διαπιστώσουν ποια είναι η ποσότητα του πάγου που έλιωσε για να μπορέσουν να υπολογίσουν για πόσο καιρό ακόμη θα απελευθερώνεται ηφαιστεική τέφρα στην ατμόσφαιρα.

Γιατί η τέφρα «προσγειώνει» τις αερομεταφορές

  • Πώς μπορεί να καταστρέψει την έλικα ή τον τουρμπινοκινητήρα του αεροπλάνου

The Guardian

Χάος προκλήθηκε στις αερομεταφορές την περασμένη εβδομάδα εξαιτίας της έκρηξης ηφαιστείου στην Ισλανδία και του νέφους ηφαιστειακής τέφρας που εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη βόρεια Ευρώπη. Γιατί, όμως, κατέστη αναγκαίο να κλείσουν τα αεροδρόμια και να απαγορευτούν οι πτήσεις σε τόσο πολλά κράτη;

Τα αεροπλάνα πρέπει να αποφεύγουν κάθε εναέριο χώρο όπου υπάρχει ηφαιστειακή τέφρα επειδή αυτή μπορεί, σε ελάχιστο χρόνο, να καταστρέψει την έλικα ή τον τουρμπινοκινητήρα του αεροπλάνου με ολέθρια αποτελέσματα.

Στους κινητήρες

Η τέφρα καταφέρνει να χωθεί στους περιστρεφόμενους μηχανισμούς και να τους μπλοκάρει. Καθώς, μάλιστα το πυρίτιο λιώνει στους 1.100 βαθμούς Κελσίου, μπορεί να κολλήσει στα πτερύγια του κινητήρα ή σε άλλα τμήματά του. Συνήθως στους κινητήρες ενός αεροπλάνου αναπτύσσονται θερμοκρασίες έως 1.400 βαθμούς Κελσίου.

Η τέφρα, επίσης, μπορεί να καλύψει ολοκληρωτικά τους υαλοπίνακες του πιλοτηρίου καθιστώντας εξαιρετικά επισφαλή την προσγείωση, μπορεί να καταστρέψει την άτρακτο του αεροπλάνου αλλά και να το καλύψει σε σημείο ώστε να μην είναι δυνατή η συνέχιση της πτήσης. Στους διαδρόμους προσγείωσης η ηφαιστειακή τέφρα δημιουργεί ένα ακόμα πρόβλημα: Τα αεροσκάφη που απογειώνονται ή προσγειώνονται την ανασηκώνουν από το έδαφος και τίποτα δεν μπορεί να αποκλείσει ότι θα την απορροφήσουν οι κινητήρες και θα καταστραφούν ολοσχερώς.

Δύο χιλιοστά

Ενα ακόμα χαρακτηριστικό της ηφαιστειακής τέφρας που την καθιστά τόσο επικίνδυνη είναι ότι έχει απειροελάχιστες διαστάσεις. Συχνά η διάμετρός της δεν ξεπερνά τα δύο χιλιοστά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι και πολύ μικρότερη. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η τέφρα μπορεί να μεταφερθεί πολύ εύκολα και πολύ μακριά με τη βοήθεια του ανέμου. Επίσης λόγω του ατμού που εκτοξεύεται από το ηφαίστειο, η τέφρα μπορεί να φτάσει σε πολύ μεγάλο ύψος όπου πετούν συνήθως τα αεροσκάφη. Επίσης, λόγω του μικρού τους βάρους τα σωματίδια τέφρας μπορούν να παραμείνουν στην ατμόσφαιρα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να περάσουν δύο έως τρία χρόνια μέχρι να εξαφανιστούν ολοκληρωτικά.

Μέχρι σήμερα περισσότερα από 60 αεροσκάφη έχουν καταστραφεί από αυτά τα νέφη που απελευθερώνουν τα ηφαίστεια σε κάθε βρυχηθμό τους.

  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 18 Aπριλίου 2010

No comments: