Ισχυροί άνεμοι και ρεύματα έχουν ανακόψει για την ώρα την «επέλαση» της πετρελαιοκηλίδας στις ακτές των ΗΠΑ
Στον Αίολο έχουν εναποθέσει πλέον τις ελπίδες τους εκατομμύρια κάτοικοι των νοτιοανατολικών ΗΠΑ, καθώς ο άνεμος και τα ρεύματα «φρενάρισαν» προσωρινά την επέλαση τμημάτων της γιγαντιαίας πετρελαιοκηλίδας που απειλεί με Αρμαγεδδώνα τον Κόλπο του Μεξικού. Αλλα κομμάτια της όμως νεκρώνουν παρθένες αμμουδιές και πλούσιους ως τώρα σε ζωή κοραλλιογενείς υφάλους, με τα συνεργεία να συλλέγουν ήδη χιλιάδες νεκρά ψάρια, σπάνια θαλασσοπούλια και δεκάδες ψόφιες ή ετοιμοθάνατες θαλάσσιες χελώνες από τα μαύρα νερά της Λουιζιάνα και του Μισισιπή. Στα προστατευόμενα, υποτίθεται, καταφύγια πτηνών των νήσων Σαντελέρ (65 χλμ. μακριά από το λιμάνι Βένις της Λουιζιάνα, το οποίο επισκέφθηκε πριν από τρεις ημέρες ο Μπαράκ Ομπάμα ), το βαρύ τοξικό πετρέλαιο σχηματίζει τεράστιες μακρόστενες λωρίδες που πνίγουν τα πάντα.
Αργά ή γρήγορα, οι χιλιάδες τόνοι συσσωρευμένου πετρελαίου, που απέχουν σήμερα 10 ως 30 χλμ. από τις ακτές, θα βγουν στις παραλίες και το μεγάλο ερώτημα είναι ποιες περιοχές θα καταδικαστούν σε ολοκληρωτική καταστροφή.
Δορυφορικές φωτογραφίες έδειχναν χθες ότι η κηλίδα έχει φαινομενικά μικρύνει στα 5.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, από περίπου 8.000 πριν από τέσσερις ημέρες. Ειδικοί εξηγούν ότι η κηλίδα στην πραγματικότητα μεγαλώνει συνεχώς: απλώς το βαρύ πετρέλαιο συσσωρεύεται πλέον λίγο κάτω από την επιφάνεια, ενώ οι τεράστιες ποσότητες υποβρύχιων διαλυτικών χημικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για να την ελέγξουν είχαν ως μοναδικό αποτέλεσμα την αποκοπή μεγάλων τμημάτων, που κινούνται πλέον ανεξέλεγκτα προς βορρά και προς ανατολάς- αληθινές τοξικές βόμβες.
Oσο για την κυρίως κηλίδα, αυτή απείχε χθες μόλις 15 μίλια από το Νοτιοδυτικό Πέρασμα, τη βασική αρτηρία που συνδέει τον Κόλπο με τη Νέα Ορλεάνη, τον Μισισιπή και από εκεί με την αμερικανική ενδοχώρα. Αν η δίοδος αυτή κλείσει, η οικονομική ζημιά θα ανέλθει σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, οδηγώντας στα ύψη τις (διεθνείς) τιμές πολλών βασικών αγαθών, από τα σιτηρά ως το πετρέλαιο, τον καφέ και το ατσάλι: ακόμη όμως κι αν δεν κλείσει εντελώς το Πέρασμα, τα πλοία που θα «λεκιαστούν» με αργό θα πρέπει να καθαριστούν σε ειδικές δεξαμενές, ώστε να μη μολύνουν τον μεγάλο πλωτό ποταμό.
Στη Φλόριδα, που ετοιμαζόταν αυτές τις ημέρες για το άνοιγμα της κυρίως τουριστικής σεζόν, αρκετοί ξενοδόχοι άρχισαν ήδη να ετοιμάζουν δωμάτια για τα συνεργεία καθαρισμού, που θα αντικαταστήσουν τους συνηθισμένους τουρίστες.
Κύματα ύψους έξι μέτρων και ισχυροί άνεμοι ανάγκασαν χθες τη ΒΡ και την αμερικανική ακτοφυλακή να διακόψουν τον ψεκασμό της κηλίδας με χημικά διαλυτικά τόσο από αέρος όσο και από θαλάσσης.
Υπό την πίεση των δημοσιογράφων μάλιστα, εταιρεία και ακτοφυλακή αναγκάστηκαν να παραδεχτούν ότι δεν είναι σε θέση να αναφέρουν πόσες και ποιες απόμακρες ακτές έχουν πληγεί, ούτε τον βαθμό αποτελεσματικότητας των χημικών μέσων, αφού η κακοκαιρία εμπόδισε, όπως είπαν, την αεροφωτογράφιση της ακτογραμμής.
Αντιθέτως, συνεχίζονται οι υποβρύχιες εργασίες για την τοποθέτηση του ειδικού θόλου συλλογής πετρελαίου σε ένα από τα σημεία της διαρροής (εργασία που θα ολοκληρωθεί το νωρίτερο σε μία εβδομάδα και βέβαια δεν θα σταματήσει αλλά απλώς θα περιορίσει κάπως τη διαρροή) και για τη δημιουργία νέου παράπλευρου πηγαδιού, που ίσως λύσει οριστικά το πρόβλημα, σε τρεις με τέσσερις μήνες από σήμερα. Ταυτοχρόνως, η βρετανική εταιρεία ανακοίνωσε χθες την «έκτακτη δωρεά» 25 εκατ. δολαρίων σε κάθε μία από τις τέσσερις άμεσα απειλούμενες Πολιτείες, ώστε να έχουν χρήματα για να πληρώσουν τα συνεργεία καθαρισμού των ακτών...
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Πολλές δεκαετίες αναμένεται να διαρκέσει η οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, σύμφωνα με τους ειδικούς· καταστροφή που δεν θα περιοριστεί στις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, αλλά είναι βέβαιο ότι μακροπρόθεσμα θα πλήξει και άλλα κράτη του Κόλπου. Μάλιστα, χθες αρκετοί επιστήμονες έκαναν λόγο για «βιολογική καταστροφή», αφού εκτιμούν ότι χιλιάδες επαπειλούμενα είδη θα εξαφανιστούν. Αν και η νέα κηλίδα συγκρίνεται ήδη με εκείνη του Εxxon Valdez, υπάρχουν δύο βασικές διαφορές: πρώτον, το πετρέλαιο που μετέφερε το υπερδεξαμενόπλοιο ήταν «ελαφρύ», λιγότερο τοξικό και πιο εύκολο να καθαριστεί από το αργό πετρέλαιο του Κόλπου. Δεύτερον, σε αντίθεση με τις βραχώδεις και θαλασσοδαρμένες ακτές της Αλάσκας, μεγάλο μέρος των ακτών που πλήττονται σήμερα είναι ελώδεις εκτάσεις και λιμνοθάλασσες, όπου το πετρέλαιο μπορεί να επικαθήσει για δεκαετίες.
Σύμφωνα με τον περιβαλλοντολόγο κ. Ρίτσαρντ Κάρτερ, η κηλίδα είναι «μια αυτοτροφοδοτούμενη πυρκαϊά, που ξεπερνά κατά πολύ κάθε δυνατότητα ανθρώπινης αντίδρασης. Οδηγούμαστε σε μακροχρόνια τοξική δηλητηρίαση ολόκληρης της περιοχής, οι επιπτώσεις της οποίας θα διαρκέσουν πολλές δεκαετίες».
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Μεγάλη συζήτηση έχει ξεσπάσει ήδη στις ΗΠΑ για το ύψος των συνολικών αποζημιώσεων που θα κληθεί μελλοντικά να πληρώσει η βρετανική εταιρεία, και για το αν θα ισχύσει ή όχι το «πλαφόν» των μόλις 75 εκατ. δολαρίων που φέρεται να προκύπτει από τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Η ΒΡ αναφέρει προσεκτικά ότι θα αποζημιώσει τους πετρελαιοπαθείς μόνο για «νομότυπες και αντικειμενικά εξακριβώσιμες» απαιτήσεις- μια διατύπωση που έχει τρομοκρατήσει πολλούς κατοίκους, οι οποίοι φοβούνται ότι εκτός από την οικολογική και οικονομική καταστροφή τούς περιμένει και μακρά δικαστική διαμάχη με τον πετρελαϊκό κολοσσό, προτού λάβουν οποιαδήποτε χρηματική αποζημίωση.
Ακόμη και οι άψυχες θαλάσσιες χελώνες που ξεβράστηκαν στις νήσους Σαντελέρ υποβάλλονται σε νεκροψίες για να διαπιστωθεί «αντικειμενικά» αν πέθαναν ή όχι εξαιτίας της κηλίδας.
Η καταστροφή αλλάζει εκτός από τον οικολογικό και τον πολιτικό χάρτη των ΗΠΑ, καθώς δεκάδες βουλευτές, γερουσιαστές και κυβερνήτες αποσύρουν άρδην την υποστήριξή τους στα σχέδια της κυβέρνησης Ομπάμα για χορήγηση νέων αδειών υπεράκτιας άντλησης.
Αργά ή γρήγορα, οι χιλιάδες τόνοι συσσωρευμένου πετρελαίου, που απέχουν σήμερα 10 ως 30 χλμ. από τις ακτές, θα βγουν στις παραλίες και το μεγάλο ερώτημα είναι ποιες περιοχές θα καταδικαστούν σε ολοκληρωτική καταστροφή.
Δορυφορικές φωτογραφίες έδειχναν χθες ότι η κηλίδα έχει φαινομενικά μικρύνει στα 5.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, από περίπου 8.000 πριν από τέσσερις ημέρες. Ειδικοί εξηγούν ότι η κηλίδα στην πραγματικότητα μεγαλώνει συνεχώς: απλώς το βαρύ πετρέλαιο συσσωρεύεται πλέον λίγο κάτω από την επιφάνεια, ενώ οι τεράστιες ποσότητες υποβρύχιων διαλυτικών χημικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για να την ελέγξουν είχαν ως μοναδικό αποτέλεσμα την αποκοπή μεγάλων τμημάτων, που κινούνται πλέον ανεξέλεγκτα προς βορρά και προς ανατολάς- αληθινές τοξικές βόμβες.
Oσο για την κυρίως κηλίδα, αυτή απείχε χθες μόλις 15 μίλια από το Νοτιοδυτικό Πέρασμα, τη βασική αρτηρία που συνδέει τον Κόλπο με τη Νέα Ορλεάνη, τον Μισισιπή και από εκεί με την αμερικανική ενδοχώρα. Αν η δίοδος αυτή κλείσει, η οικονομική ζημιά θα ανέλθει σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, οδηγώντας στα ύψη τις (διεθνείς) τιμές πολλών βασικών αγαθών, από τα σιτηρά ως το πετρέλαιο, τον καφέ και το ατσάλι: ακόμη όμως κι αν δεν κλείσει εντελώς το Πέρασμα, τα πλοία που θα «λεκιαστούν» με αργό θα πρέπει να καθαριστούν σε ειδικές δεξαμενές, ώστε να μη μολύνουν τον μεγάλο πλωτό ποταμό.
Στη Φλόριδα, που ετοιμαζόταν αυτές τις ημέρες για το άνοιγμα της κυρίως τουριστικής σεζόν, αρκετοί ξενοδόχοι άρχισαν ήδη να ετοιμάζουν δωμάτια για τα συνεργεία καθαρισμού, που θα αντικαταστήσουν τους συνηθισμένους τουρίστες.
Κύματα ύψους έξι μέτρων και ισχυροί άνεμοι ανάγκασαν χθες τη ΒΡ και την αμερικανική ακτοφυλακή να διακόψουν τον ψεκασμό της κηλίδας με χημικά διαλυτικά τόσο από αέρος όσο και από θαλάσσης.
Υπό την πίεση των δημοσιογράφων μάλιστα, εταιρεία και ακτοφυλακή αναγκάστηκαν να παραδεχτούν ότι δεν είναι σε θέση να αναφέρουν πόσες και ποιες απόμακρες ακτές έχουν πληγεί, ούτε τον βαθμό αποτελεσματικότητας των χημικών μέσων, αφού η κακοκαιρία εμπόδισε, όπως είπαν, την αεροφωτογράφιση της ακτογραμμής.
Αντιθέτως, συνεχίζονται οι υποβρύχιες εργασίες για την τοποθέτηση του ειδικού θόλου συλλογής πετρελαίου σε ένα από τα σημεία της διαρροής (εργασία που θα ολοκληρωθεί το νωρίτερο σε μία εβδομάδα και βέβαια δεν θα σταματήσει αλλά απλώς θα περιορίσει κάπως τη διαρροή) και για τη δημιουργία νέου παράπλευρου πηγαδιού, που ίσως λύσει οριστικά το πρόβλημα, σε τρεις με τέσσερις μήνες από σήμερα. Ταυτοχρόνως, η βρετανική εταιρεία ανακοίνωσε χθες την «έκτακτη δωρεά» 25 εκατ. δολαρίων σε κάθε μία από τις τέσσερις άμεσα απειλούμενες Πολιτείες, ώστε να έχουν χρήματα για να πληρώσουν τα συνεργεία καθαρισμού των ακτών...
Η ρύπανση ήρθε για να μείνει
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Πολλές δεκαετίες αναμένεται να διαρκέσει η οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, σύμφωνα με τους ειδικούς· καταστροφή που δεν θα περιοριστεί στις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, αλλά είναι βέβαιο ότι μακροπρόθεσμα θα πλήξει και άλλα κράτη του Κόλπου. Μάλιστα, χθες αρκετοί επιστήμονες έκαναν λόγο για «βιολογική καταστροφή», αφού εκτιμούν ότι χιλιάδες επαπειλούμενα είδη θα εξαφανιστούν. Αν και η νέα κηλίδα συγκρίνεται ήδη με εκείνη του Εxxon Valdez, υπάρχουν δύο βασικές διαφορές: πρώτον, το πετρέλαιο που μετέφερε το υπερδεξαμενόπλοιο ήταν «ελαφρύ», λιγότερο τοξικό και πιο εύκολο να καθαριστεί από το αργό πετρέλαιο του Κόλπου. Δεύτερον, σε αντίθεση με τις βραχώδεις και θαλασσοδαρμένες ακτές της Αλάσκας, μεγάλο μέρος των ακτών που πλήττονται σήμερα είναι ελώδεις εκτάσεις και λιμνοθάλασσες, όπου το πετρέλαιο μπορεί να επικαθήσει για δεκαετίες.
Σύμφωνα με τον περιβαλλοντολόγο κ. Ρίτσαρντ Κάρτερ, η κηλίδα είναι «μια αυτοτροφοδοτούμενη πυρκαϊά, που ξεπερνά κατά πολύ κάθε δυνατότητα ανθρώπινης αντίδρασης. Οδηγούμαστε σε μακροχρόνια τοξική δηλητηρίαση ολόκληρης της περιοχής, οι επιπτώσεις της οποίας θα διαρκέσουν πολλές δεκαετίες».
Το κόστος τής καταστροφής
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Μεγάλη συζήτηση έχει ξεσπάσει ήδη στις ΗΠΑ για το ύψος των συνολικών αποζημιώσεων που θα κληθεί μελλοντικά να πληρώσει η βρετανική εταιρεία, και για το αν θα ισχύσει ή όχι το «πλαφόν» των μόλις 75 εκατ. δολαρίων που φέρεται να προκύπτει από τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Η ΒΡ αναφέρει προσεκτικά ότι θα αποζημιώσει τους πετρελαιοπαθείς μόνο για «νομότυπες και αντικειμενικά εξακριβώσιμες» απαιτήσεις- μια διατύπωση που έχει τρομοκρατήσει πολλούς κατοίκους, οι οποίοι φοβούνται ότι εκτός από την οικολογική και οικονομική καταστροφή τούς περιμένει και μακρά δικαστική διαμάχη με τον πετρελαϊκό κολοσσό, προτού λάβουν οποιαδήποτε χρηματική αποζημίωση.
Ακόμη και οι άψυχες θαλάσσιες χελώνες που ξεβράστηκαν στις νήσους Σαντελέρ υποβάλλονται σε νεκροψίες για να διαπιστωθεί «αντικειμενικά» αν πέθαναν ή όχι εξαιτίας της κηλίδας.
Η καταστροφή αλλάζει εκτός από τον οικολογικό και τον πολιτικό χάρτη των ΗΠΑ, καθώς δεκάδες βουλευτές, γερουσιαστές και κυβερνήτες αποσύρουν άρδην την υποστήριξή τους στα σχέδια της κυβέρνησης Ομπάμα για χορήγηση νέων αδειών υπεράκτιας άντλησης.
- Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artId=329676&dt=05/05/2010#ixzz0n1OI963D
No comments:
Post a Comment